Річний звіт про діяльність  закладу дошкільної освіти (ясел-садка) № 1  «Чайка»   за 2020/2021 навчальний рік

Загальні відомості

 

Повна назва дошкільного навчального закладу (за   статутом)

Роменський дошкільний навчальний  заклад (ясла-садок) №  1 «Чайка» Роменської міської ради Сумської області

Ідентифікаційний код

34608147

Адреса закладу

42000 Сумська обл., м. Ромни,                         

вул. Монастирська, 9

Телефон

(054 48) 5 18 37

E-mail

Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Прізвище, ім’я, по батькові завідувача закладу

Михайличенко Ліна Федорівна

Освіта директора

вища

Рік заснування закладу

1947

Дата реєстрації (перереєстрації) останньої редакції статуту

14.12.2012

Профіль закладу за статутом та робочим навчальним планом (пріоритетний напрям роботи )

Гуманітарний напрямок

Термін проведення атестації

2014

Мова навчання

українська

Перелік навчальних програм

Програма розвиткку дітей дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція)

Характеристика мережі:

7 груп:

 1 – раннього віку

4 – передшкільного віку, 1 - логопедична, 1 - інклюзивна

Розпорядок  роботи закладу

7 – 00 до 17-30                                                   

чергова група до 19-00

 

Заклад дошкільної освіти діє згідно з Конституцією України, Конвенцією «Про права дитини», Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Указом Президента України від 13.10.2015 № 580/2015 «Про стратегію національно – патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базовим компонентом дошкільної освіти, програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», статуту ДНЗ, Положення про ДНЗ (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 № 305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234) .

У 2020/2021 навчальному році ДНЗ № 1 керувався листами Міністерства освіти і науки України: Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році» (Лист МОН України від 02.07.2019 № 1/9-419) та гранично допустиме навчальне навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (Затверджено наказом МОН України від 20.04.2015р. № 446). Програмно-методичне забезпечення освітнього процесу здійснювалось відповідно до Переліку навчальних видань, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах у 2020/2021 навчальному році.

У 2020/2021 навчальному році у дошкільному закладі функціонувало 7 груп, з них: 1 група раннього віку, 1 – логопедична. 1 – інклюзивна, 4 - загального розвитку.

Заклад відвідували 142 вихованців, а розрахований він на 97 місць. Діти 5-ти річного віку 100% охоплені дошкільною освітою.

До послуг дітей у закладі є музично-спортивна зала, кабінет учителя-логопеда та кабінет практичного психолога.

У закладі працюють 36 працівників: 19 педпрацівників і 17 технічного персоналу. У складі педагогічного колективу 1 завідувач, 1 вихователь-методист, 11 вихователів, 1 асистент вихователя, 1 вчитель-логопед, 1 музичний керівник, 1 практичний психолог, 1 інструктор з фізичної культури, 1 - медичного персоналу. Педагоги з вищою освітою – 15, середня спеціальна – 4.

Згідно з перспективним планом проходження курсової підготовки в 2020/2021 навчальному році на курсах при Сумському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти свою фахову майстерність підвищили: завідувач Михайличенко Л.Ф. та вихователі Листопадна Г.І., Мартиненко Н.М., Мартинюк О.М. Атестовано протягом минулого навчального року 0 педагоги.

На даний момент педагоги мають такі кваліфікаційні категорії: "спеціаліст вищої категорії" - 1 педагог (5%), "спеціаліст І категорії" - 7 педагогів (37%), "спеціаліст ІІ категорії" 3 педагоги (16%), "спеціалісти" 3 педагоги (16%), 11 тарифний розряд - 5 педагогів (26%).

Педагогічний колектив дошкільного навчального закладу в минулому навчальному році працював за програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», виконуючи завдання Базового компоненту дошкільної освіти в Україні (нова редакція).

Упродовж 2020/2021 навчального року діяльність педагогічного колективу була спрямована на створення належних умов для розв’язання таких проблемних питань: пошук сучасних підходів до мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку; формування математичної компетентності дошкільників засобами гри; налагодження взаємодіїз сім'ями щодо прищеплення дітям дошкільного віку базавих цінностей: доброти, дружби, любові, відповідальності, відчуття краси..

Педагоги дошкільного закладу продовжували реалізувати завдання Базового компонента дошкільної освіти, втілювати в практику оптимальні форми і методи роботи по розвитку особистості дитини.

Підвищенню фахової майстерності педагогів та результативності освітньої роботи з дітьми дошкільного віку сприяє активна участь педагогів закладу в методичній роботі міста. На базі ДНЗ № 1 пройшло онлайн об’єднання професійної спільноти вихователів дітей 3-го року життя на тему: "Мультисенсорний підхід до організації освітнього процесу щодо розвитку пізнавальної сфери у малят" (04.02.2021), під час якого вихователь-методист закладу Ольга Оксьом ознайомила педагогів Роменської громади з досвідом роботи вихователя групи "Веселка" Листопадної Г.І., надала поради щодо розвитку дитячої допитливості та продемонструвала відеоролики з довіду роботи закладу на теми: "Предметно-дослідницька діяльність (https://youtu.be/b9_EVmwaWKk), "Мультисенсорний підхід" (https://youtu.be/b9_fyQLZ7Pac), "Сенсорний розвиток" (https://youtu.be/unP4HWo0_Z8), "Сучасний та доступний пізнавальний простір для малят" (https://youtu.be/QYNQJWn_7hQ). Під час перегляду учасники спільноти мали змогу ознайомитися з цікавими сучасними формами роботи з дітьми з використанням інноваційних технологій, а також попрацювати спільно на інтерактивній дошці padlet та визначили вимоги, яких слід дотримуватися, організовуючи предметно-ігрове розвивальне середовище.

На особливу увагу заслуговують й авторські багатофункціональні посібники педагогів закладу, які презентувала під час об’єднання професійної спільноти вихователь-методист Ольга Оксьом. Хочеться відразу поділитися радісною подією в житті садочка - авторський універсальний дидактичний посібник «Мудре дерево» вихователя Аліни Лаврик був опублікований у фаховому журналі «Дошкільне виховання» № 4, 2021.

Визначною масштабною освітянською подією в місті стала серпнева онлайн (не)конференція педпрацівників «Територія успіху та простір освітніх можливостей», що відбулася у форматі EdCamp 27 серпня 2020 року. Педагогічні працівники нашого закладу теж долучилися до заходу, а вихователь-методист Ольга Оксьом та практичний психолог Ольга Бабенко стали спікерами вчительської паралелі та цікаво і сучасно провели сесії на теми: «Система роботи за блоками Дьєнеша» та «Використання кінезіологічних вправ у роботі з дітьми».

У березні 2021 року садочок приймав участь у конкурсі на кращий Інтернет-сайт та зайняв І місце серед садочків міста і став лауреатом обласного конкурсу на кращий Інтернет-сайт закладу дошкільної освіти у 2021 році в номінації «За інформаційне наповнення».

Підвищенню рівня педмайстерності педагогів ЗДО сприяють семінари та семінари-практикуми. Найбільш змістовно, насичено та результативно пройшов семінар-практикум «Розвиваючі ігри нового покоління в інтелектуальному розвитку дошкільника» (23.10.2020). У ході ділової гри з елементами майстер-класу «Логіки світу!», організованого Ольгою Оксьом, вихователі збагатили та систематизували свої знання щодо розвитку інтелектуальних здібностей дітей через використання інноваційних ігрових технологій. А практичні рекомендації та обмін досвідом отримали педагоги під час спільної виставки «Розвиваючі ігри нового покоління для дошкільнят». Захід пройшов цікаво, активно, дієво.

Аналізуючи рівень організації, ефективності і доцільності проведених педагогічних рад, можна відмітити, що всі педагогічні ради носили організаційно-педагогічний характер: «План роботи закладу на 2020/2021 навчальний рік та його затвердження» (31.08.2020); «Впровадження інклюзивної освіти та збереження і зміцнення здоров’я дошкільників» (10.12.2020); «Формування математичної компетентності дошкільників засобами гри» (21.01.2021); «Підсумки освітньо - виховної роботи закладу за 2020/2021 навчальний рік і завдання на літній оздоровчий період» (21.05.2021).

Виконуючи завдання, визначені у річному плані на 2020/2021 навчальний рік, педагогічний колектив створював сприятливі умови для успішного розвитку, навчання та виховання дітей.

Для реалізації завдань дошкільної освіти на сучасному етапі педпрацівники нашого закладу використовували інноваційні технології навчання та виховання:

- розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку на заняттях з зображувальної діяльності - Л. Шульга (вихователь Павленко В.М.);

- радість розвитку - Т. Піроженко (всі педагоги);

- музейна педагогіка (всі педагоги);

- елементи технології розвитку творчої особистості - Г. Альтшуллер (всі педагоги);

- складання описових розповідей за картками-схемами - К. Крутій (всі педагоги);

- технологія раннього й інтенсивного навчання - М. Зайцев (вчитель-логопед Ющенко Л.І .);

- лего-конструювання - Т. Пеккер (Кисленко А.В.);

- прийоми мнемотехніки - Г. Чепурний (Хейфец Л.І.);

- логічні блоки Дьєнеша (Волошина Ю.С.).

На особливу увагу заслуговують організовані та проведені нетрадиційні форми роботи з педагогами: тренінг з молодими вихователями «Емоційне благополуччя педагога-початківця» (22.10.2020, практичний психолог Бабенко О.С.), що сприяв розвитку комунікативних навичок, творчому потенціалу, самореалізації, емоційній стійкості та психологічній адаптації молодих педагогів до нових умов праці, під час його проведення педагоги розповіли про свої страхи та труднощі і отримали чіткі практичні рекомендації щодо їх подолання; майстер-клас для працівників закладу «Старі проблеми – нові підходи!» (14.02.2021, вихователь Хейфец Л.І.), під час якого вихователі навчалися складати мнемотаблиці та дізналися про способи їх використання для мовленнєвого розвитку дошкільнят; майстер-клас для працівників закладу «Кінезіологія стресу» (21.04.2021, практичний психолог Бабенко О.С.),), у ході якого працівники закладу визначали свою ведучу півкулю, ознайомились з особливостями роботи мозку під час стресу та засвоїли антистресові вправи; майстер-клас «Елементарне музикування за методикою К. Орфа» (29.01.2021, музичний керівник Анцібор Т.В.), під час якого вихователі проявляли свою творчість та креативність, використовуючи шумові та музичні інструменти, і отримали цікаві поради та рекомендації щодо використання та запровадження дитячого музикування у повсякденному житті.

Протягом року, для розвитку творчих здібностей дітей, їх нахилів та інтересів, у закладі організовувались та проводились виставки поробок. Найбільше вразили виставки: «Руками творимо дива» (26.11.2020) та «Для Вас, найдорожчих» (01.03.2021). Прояви творчості, креативності були присутні у кожному виробі. До виготовлення експонатів залучалися працівники дитячого закладу, діти та їх батьки.

Досить яскравою та насиченою була фото виставка «Найкращі миті в садочку» (20.05.2021). Усі світлини вищезазначених виставок розміщені на офіційній сторінці facebook за покликанням: https://www.facebook.com/profile.php?id=100025020374501

Цікавим, сучасним та змістовним матеріалом був наповнений тематичний тиждень: «Будь обережним, малюк!» (26.04.2021-30.04.2021). А найбільше запам’яталися дітям - «Всесвітній день води» (22.03.2021) і «День сміху» (01.04.2021). Досить насиченим, сповненим приємних подій і незабутніх вражень став для малюків День захисту дітей (01.06.2021) - https://www.facebook.com/profile.php?id=100025020374501.

Плідно та результативно попрацювали педагоги під час підготовки та проведення конкурсу на кращий спортивний осередок групи. На особливу увагу заслуговує спортивний куточок групи «Ромашка» вихователі Мартиненко Н.М., Лаврик А.І. та групи «Сонечко» вихователі Павленко В.М., Кисленко А.В. Їх куточки наповнилися сучасним спортивним обладнанням, іграми та масажерами.

Слід відмітити злагоджену роботу творчої групи педагогів (Оксьом О.І., Анцібор Т.В., Хейфец Л.І., Кисленко А.В, Лаврик А.І., Мартиненко Н.М., Бабенко О.С.), які працювали по проблемі «Інноваційні технології виховання патріотизму у дітей старшого дошкільного віку». Результатом плідної роботи творчого колективу став посібник «Інноваційні технології виховання патріотизму у дітей старшого дошкільного віку».

Протягом навчального року, для досягнення кращої результативності у роботі, педагоги закладу співпрацювали в тісній взаємодії одне з одним та з батьками вихованців. Результатом такої співпраці стала участь родини Омельченко (група «Дзвіночок») у міському фізкультурно-оздоровчому святі «Тато, мама і я – спортивна сім’я». Вони представляли наш садочок та вибороли 2-ге місце серед дитячих садочків Роменської ОТГ.

Надзвичайну активність проявили батьки, й долучившись до Всеукраїнської акції «Посади дерево». Завдяки їх підтримці та співпраці відбулося озеленення території закладу (https://www.facebook.com/profile.php?id=100025020374501).

У 2020/2021 навчальному році заклад продовжував прцювати в умовах карантину, з чітким дотриманням усіх протиепідемічних заходів. У нас, як і в інших садочках міста, це питання вирішувалося за допомогою, переважно, дистанційної взаємодії з родинами вихованців. Із цією метою усі педагоги розміщували необхідну інформацію на блогах, сайті, сторінках facebook, у вайбер-групах. Для плідної співпраці, педагоги опанували та використовували в роботі й різні платформи: Zoom, Meet, Teams, MyOwnConference та ін. Займалися педагоги й самоосвітою: проходили курси підвищення кваліфікації, переглядали вебінари, брали участь в онлайн-навчаннях. Результат такої роботи – отримані сертифікати та свідоцтва (близько тридцяти).

З метою створення ефективної системи управління та комплексної оцінки якості освітнього рівня розвитку дітей у 2020/2021 навчальному році, у жовтні 2020 та травні 2021, було здійснене моніторингове обстеження дітей за Запоріжською моделлю.

У середньому, ним було охоплено 85 % дітей. Зведена таблиця визначення рівня засвоєння знань дітей за освітніми напрямами у межах Базового компонента дошкільної освіти (Додаток 1) та графіки результатів контрольно-діагностичного обстеження (Додаток 2) свідчать про успішне засвоєння освітніх завдань програми «Я у Світі» у всіх вікових групах.

У групі раннього віку «Веселка» (вихователі Листопадна Г.І., Чала А.О.) в порівнянні з початковим обстеженням суттєво покращилися показники з освітніх напрямів «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» та «Особистість дитини». Особливої уваги та допрацювання потребують напрями «Мовлення дитини» та «Дитина у природному довкіллі».

У групах 4-го р. ж. «Ромашка» (вихователі Мартиненко Н.М., Лаврик А.І.) та «Капітошка» (вихователі Волошина Ю.С., Шкуренко Н.О.) з огляду на результати моніторингового дослідження на початку та по завершенні навчального року прослідковуються істотні зміни: у групі «Капітошка» середній показник рівня засвоєння знань зріс на 10%, а у групі «Ромашка» - на 7%. При подальшій роботі вихователям групи «Капітошка» слід більше зосередитись над освітнім напрямом «Мовлення дитини», а «Ромашка» - «Дитина у соціумі» та «Мовлення дитини».

У інклюзивній групі 5-го року життя «Сонечко» (вихователі Павленко В.М., Кисленко А.В., асистент вихователя Олійник А.С.) в порівнянні з минулим роком середній показник зріс на 5% , а повторне обстеження цього року у порівнянні з вихідним показало покращення на 18%. Найкращі показники виявлені з освітніх напрямків «Дитина у соціумі» та «Особистість дитини» ( середній показник - 95%). Особливу увагу слід звернути на розвиток зв’язного мовлення у дітей та формування комунікативно-мовленнєвих навичок.

У групі 5-го року життя «Золота рибка» (вихователі Хейфец Л.І., Волошина Ю.С.) у порівнянні з початковим обстеженням суттєво покращилися показники з освітніх напрямів «Дитина у природному довкіллі» та «Особистість дитини». Особливої уваги та допрацювання потребуює напрям «Мовлення дитини» (монологічне).

Групи 6-го року життя «Бджілка» (вихователі Лаврик А.І., Кисленко А.В.), та «Дзвіночок» (вихователі Мартинюк О.М., Шевченко Л.М.) у роботі з дітьми особливого значення надавали готовності дітей до школи. Практичним психологом закладу Бабенко О.С. протягом місяця лютого було здійснене обстеження 26 дітей. Психологічне вивчення готовності дітей до школи здійснювалося за методиками: «Орієнтовний графічний субтест», автор А. Керн на вивчення зоровомоторної координації, розвитку дрібних м’язів руки та довільності поведінки; тест короткочасної пам’яті та умовиводів, автор Ю.З. Гільбух для оцінювання короткочасної пам’яті та логічного мислення; бесіда з майбутнім першокласником, щодо виявлення мотиваційної готовності до школи. Під час обстеження виявлено, що 73,1% дітей легко йдуть на контакт, із задоволенням вступають у відносини з однолітками та дорослими людьми, добре обізнані з особливостями шкільного життя. 81% дітей виявили бажання іти до школи і у них сформована пізнавальна мотивація до навчання. Отже, за результатами обстеження: 19 дітей (73,1%) – готові до навчання в школі, 7 дітей (26,9%) – умовно готові та потребували додаткової корекційно-розвивальної роботи спрямованої на підвищення рівня розвитку когнітивних процесів, дрібної моторики та навчальної мотивації.

Для даних 4 дітей (3 дитини, за бажанням батьків, продовжать відвідувати садочок на наступний навчальний рік) психологом була підібрана та проведена корекційно-розвивальна програма («Я готуюся до школи», автор Мушик Є.О.). Повторне обстеження показало: 1 дитина з низького рівня розвитку піднялась на високий, інша – на середній, дві дитини – Любар О., Замориленко А. – показали низькі результати, але помітні кращі показники в кількісному співвідношенні. Батькам даних дітей надані рекомендації щодо розв итку пам’яті, уваги, мислення. У всіх обстежених сформувалась пізнавальна мотивація до навчання.

На кінець навчального року середній показник засвоєння знань дітьми старшого дошкільного віку групи «Бджілка» становить 87 %, а групи «Дзвіночок» - 80 %, що вказує на достатній рівень освітнього процесу в групах.

Змістовною, насиченою та клопіткою була робота вчителя-логопеда Ющенко Л.І.

На початок 2020-2021 навчального року в групу дітей з порушенням мовлення було зараховано 13 дітей, з них - 10 мали заключення ПМПК-ФФНМ, 3 – ЗНМ.

Протягом року з дітьми логопедичної групи працювали вихователі Шевченко Л.М., Мартинюк О.М. та вчитель-логопед Ющенко Л.І.

У вересні 2020 року було проведено комплексне логопедичне вивчення усіх сторін мови дітей-логопатів. Вихованці були поділені на підгрупи за діагнозом та рівнем мовленнєвого розвитку.

Станом на вересень 2020 р. у дітей з ФФНМ були такі недоліки звуковимови:

- спотворена вимова свистячих або заміна їх на інші звуки - у 3-х дітей,

- спотворена вимова шиплячих або заміна їх на інші звуки - у 11-и дітей,

- спотворена вимова Л, ЛЬ або заміна їх на інші звуки - у 6-и дітей,

- спотворена вимова звуків Р, РЬ або заміна їх на інші звуки у 11-и дітей.

На кожну дитину була заведена картка мовленнєвого розвитку, згідно з якою складався план індивідуальної роботи з корекції всіх сторін мовлення, психічних процесів, дрібної моторики м'язів пальців рук та загальної моторики.

У плані зазначалися, які саме звуки потребують корекції, і уточнювалися терміни їх постановки з таким розрахунком, щоб до моменту вивчення кожного звуку на підгрупових заняттях, домогтися правильної його вимови і первинного закріплення на матеріалі складів, слів, нескладних текстів.

Відзначалися також звуки, які дитина змішує, опускає або заміщає в мовленні. Враховувалися і всі інші труднощі дитини, що стосуються вимови складних слів, аналізу звукового складу слова, словника, граматичного ладу мовлення.

Протягом навчального року вирішувались пріоритетні завдання логопедичної корекції: подолання порушень мовлення; робота над складовою структурою мови, розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання, ); формування фонетико-фонематичної, лексико-граматичної сторін мови, зв’язного мовлення; формування комунікативних умінь; розвиток мовленнєвої, загальної та дрібної моторики; вироблення навичок свідомого сприймання та розуміння зверненого мовлення;оволодіння елементами грамоти, розвиток просодики (темп, ритм, тембр, сила голосу, інтонування, емоційне забарвлення тощо); розвиток психічних процесів (увага, пам’ять, мислення, уява тощо).

Корекційна робота з дітьми здійснювалась в ході фронтальних, підгрупових та індивідуальних занять за програмою Ірини Кравцової та Лариси Стахової «Корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення».

На індивідуальних заняттях логопедом здійснювалась нормалізація артикуляційної моторики дитини, постановка відсутніх звуків, корекція вимови спотворених та диференціація змішуваних звуків та інші задачі по розвитку всіх компонентів мовної системи відповідно індивідуального плану корекційної роботи.

Класичні прийоми логопедичної допомоги в поєднанні з нейрокорекцією підвищили ефективність занять по подоланню різних мовленевих порушень. Одним з видів цієї роботи є мозочкова стимуляція на дошці Більгоу. Це мотивувало дітей до занять і підвищило їх результативність та ефективність.

Для закріплення знань та навичок, отриманих на логопедичних заняттях, важливу роль відіграє тісний зв'язок і взаєморозуміння між вчителем-логопедом та вихователями групи. Для цього в логопедичній групі було створено мовленнєвий куточок, де зібрано дидактичний та методичний матеріал по роботі з дітьми-логопатами, а саме: предметні та сюжетні картинки, іграшки, предмети для розвитку дрібної моторики рук, дидактичні ігри, посібники, навчальні картки, лото, мозаїка тощо. Велася книга взаємозв’язку між вчителем-логопедом та вихователями логопедичної групи, де зазначалися дидактичні, дихальні вправи та вправи для розвитку дрібної моторики, пропозиції та рекомендації вчителя-логопеда щодо їх використання, конкретні висновки роботи вихователя щодо виконання завдань з кожною дитиною.

На кожну дитину було заведено зошит для домашньої роботи, в якому записувалися вправи та завдання. Це дало змогу співпрацювати з батьками дітей-логопатів та здійснювати контроль за якістю виконання домашніх завдань.

Постійно з батьками організовувалися зустрічі, проводилися індивідуальні консультування, надавалися рекомендації та поради, створювалися пам'ятки.

Просвітницька робота проводилася і серед вихователів закладу.

Протягом року вчителем-логопедом Ющенко Л.І. були проведені різні заходи: цікавою та сучасною була консультація-порада для педагогів «Засоби розвитку дрібної моторики рук у дітей з порушенням мовлення» (11.02.2021); найбільше відгуків серед батьків отримала онлайн-консультація «Мовлення дорослого – взірець для дитини», під час якої батьки отримали чіткі рекомендації щодо власного мовлення та форм спілкування з дитиною (22.10.2020); але найбільш вдало пройшла консультація-гра для педагогів інклюзивної групи «Особливий підхід до «особливих» дітей», під час якої педагоги поповнили свої знання та ознайомилися з вправами для розвитку мови у дітей з ООП і з пасивних слухачів перетворилися на активних учасників заходу (22.04.2021).

Цікаві форми роботи та сучасні авторські ігрові посібники продемонструвала Людмила Іванівна під час колективного перегляду відкритого заняття з дітьми логопедичної групи на тему: «Охоче в ігри граємо – мову розвиваємо!» (19.02.2021). У результаті проведеної роботи отримали позитивні зрушення: - серед 10 дітей з діагнозом ФФНМ – 8 ідуть до школи із виправленою звуковимовою, а у 2-х дітей мовлення значно поліпшилося (батькам надані рекомендації з продовження роботи по автоматизації поставлених звуків); - серед дітей з загальним недорозвитком мови - Любар О. (ЗНМ 3р.) рекомендується до подальшого шкільного навчання, у нього покращилася моторика та координація артикуляційного апарату, формується навичка фонематичного сприйняття, синтезу та аналізу, сформована правильна звуковимова, він самостійно розповідає, переказує почуте, робить логічні висновки, потребує подальшої корекції , здебільшого, граматичної сторони мовлення; ще двоє дітей, Чубенко Д. (ЗНМ 2р.) та Бузян А. (ЗНМ 1р), продовжать заняття в наступному році.

У цілому, в дітей зменшується мовленнєвий негативізм, значно поліпшене фразове мовлення, розширився словник, формуються комунікативні навички, поліпшена моторика артикуляційного апарату та звуковимова. Але для покращення роботи, у майбутньому слід своєчасно та систематично обстежувати мовлення дітей усіх вікових груп ЗДО, постійно використовувати різні інноваційні технології в корекційній роботі, поповнювати кабінет навчально - методичними посібниками, дидактичними матеріалами, систематично підвищувати рівень самоосвіти, розширювати взаємодію з практичним психологом та музичним керівником.

Актуальною та змістовною була й робота практичного психолога закладу Бабенко О.С. Протягом року педагог працювала відповідно плану за такими напрямками: адаптація дітей до дошкільного закладу, готовність дітей до шкільного навчання, формування навичок стійкості до стресу в учасників освітнього процесу, психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, профілактика домашнього насилля, булінгу, кібербулінгу, мобінгу, попередження торгівлі людьми, попередження професійного емоційного вигорання педагогів закладу освіти, психологічний супровід учасників освітнього процесу в умовах упровадження Концепції «Нова українська школа».

Вся робота по адаптації дітей до ЗДО проводилась в тісній співпраці з батьками. З метою соціальної підтримки батьків, надання інформації про розвиток дітей і вироблення спільних планів по взаємодії з дітьми в період адаптації, були сплановані і проведені заняття за програмою «Разом весело рости» (Троїцька М.Є.), надані консультації («Взаємодія з дитиною в період адаптації» - 20.09.2020), створені пам’ятки («Доброго дня, дитячий садок, або як краще підготувати дитину до дошкільного закладу» - 10.09.2020).

Зважаючи на сучасні проблеми в країні (гібридна війна, пандемія, економічна нестабільність…), провідне місце у роботі практичного психолога займає питання по формуванню навичок життєстійкості та стресостійкості в учасників освітнього процесу. Тож щоб попередити психоемоційні порушення та зберегти психологічне здоров’я, зняти емоційну напругу та покращити настрій, сприяти формуванню навичок саморегуляції, активізувати пізнавальні та емоційні процеси, сформувати довірливі стосунки між педагогами-батьками-дітьми, була проведена значна робота: у жовтні-листопаді з дітьми 6-го року життя - заняття за програмою «Безпечний простір»; у грудні - консультації для батьків «Як допомогти дитині пережити лихо», «Вчимося піклуватися про себе»; у квітні - консультація для вихователів «Релаксація та зняття психоемоційного напруження».

На особливу увагу заслуговує майстер-клас «Кінезіологія стресу» (21.04.2021), консультація «Збереження та зміцнення психологічного здоров'я педагога» (11.03.2021) та заняття з елементами тренінгу для педагогів «Протидія булінгу в закладах освіти» (10.02.2021).

Досить актуальними були інтерактивні бесіди з дітьми групи «Бджілка» з серії «Навчіть дитину захищатися».

Цікаво й сучасно проходили розвивальні заняття з дітьми 4-го року життя «Пальчикова країна» (Гедз Н.І.) оганізовані Ольгою Бабенко для розвитку дитячої психомоторики та пізнавальної сфери.

А для педагогів найбільш актуальним та дієвим було заняття з елементами тренінгу «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами» (19.11.2020).

Належне місце в роботі дошкільного закладу займає співпраця з Роменською загальноосвітньою школою І – Ш ступенів № 4. Позитивна взаємодія вчителів та вихователів обумовлена організацією спільних методичних заходів із використанням інтерактивних форм роботи: диспут «До школи з радістю, або як краще мотивувати майбутніх першокласників» (17.3.2021), онлайн семінар-практикум для вихователів старших груп та вчителів «Партнерська взаємодія в рамках наступності дошкільної та початкової ланки освіти» (12.01.2021), в ході якого педагоги обмінялися досвідом щодо найбільш дієвих та сучасних методів взаємодії з дитиною під час освітнього процесу та створили алгоритм партнерської взаємодії.

Зусиллями педагогів школи та ДНЗ була створена спільна виставка творчих робіт дітей старшого дошкільного віку та учнів 1-го класу на тему: «Бережи, люби і знай свій найкращий Ромен-край!» (23.04.2021).

Тісна співпраця колективів ДНЗ та ЗЗСО дає свої результати: 70 % дітей старшого дошкільного віку майбутні першокласники школи № 4.

Варіативна складова змісту дошкільної освіти визначається закладом дошкільної освіти з урахуванням індивідуальних освітніх запитів дітей та побажань батьків і реалізується через роботу гуртків. У 2020/2021 навчальному році гуртковою роботою було охоплено 109 дітей, що становить 77 % від загальної кількості дітей дошкільного віку.

Упродовж року в закладі працювало 6 гуртків:

- гурток з англійської мови «Словознайки» (30 дітей), керівник О. Рогоза;

- хореографічний гурток «Танцювальна мозаїка» (20 дітей) / гурток працював за парціальною програмою музичного керівника Т. Анцібор «Танцювальна мозаїка», яка схвалена рішенням кафедри теорії та методики виховання Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти 30.08.2013 року;

- фізкультурно-спортивний гурток «Юний легкоатлет» (15 дітей), керівник С. Васіна;

- художньо-естетичний гурток «Жайворонок» (16 дітей), керівник Л. Шевченко;

- художньо-естетичний гурток «Вмілі рученята» (12 дітей), керівник А. Лаврик;

- морально-етичний гурток «Скарбниця моралі» (16 дітей), керівник Н. Мартиненко.

Гуртки працювали на безоплатній основі.

Турбуючись про життя та здоров’я вихованців, педагоги закладу на чолі з інструктором з фізичної культури Васіною С.В. велику увагу приділяють фізичному вихованню дошкільнят. Необхідно зазначити, що в перспективно-календарному плануванні педагоги враховують рекомендації Міністерства освіти та науки України «Фізичний розвиток в умовах дошкільного навчального закладу» від 26.08.2010 р. № 1/9 – 563 щодо планування спортивних свят та розваг, пішохідних переходів та Днів здоров’я.

Успіхів у своїй роботі та стійкого інтересу у дітей до занять з фізичної культури Світлана Вадимівна досягає використанням новітніх технологій, нетрадиційного спортивного обладнання та цікавими сюжетними заняттями. Дуже полюбляють діти вправи з елементами йоги та спортивні свята і розваги. Найбільше відгуків серед дітей одержало спортивне свято «Стрітення» (15.02.2021).

На початку навчального року, у жовтні місяці, та на кінець навчального року, у травні місяці, сестрою медичною старшою Марченко Л.А. та адміністрацією закладу на заняттях з фізичної культури проводилися заміри моторної щільності занять в усіх вікових групах . Щільність в основному відповідає нормам і становить : 60-65% в молодших та 65-72% в середніх, старших групах.

Протягом навчального року у дошкільному закладі велась робота по формуванню правильної постави та профілактики плоскостопості. Використовувалися загартування, як профілактика застудних захворювань. Формувалася у дітей система валеологічних знань про свій організм, про користь занять з фізичної культури, про особисту гігієну та чистоту навколишнього середовища. Особлива увага надавалася попередженню дитячого травматизму та забезпеченню безпеки життєдіяльності, а також проводилися заняття як з працівниками, так і з дітьми, з правил поведінки, надання першої допомоги у надзвичайних ситуаціях, евакуації при пожежі.

Важливе місце в роботі дошкільного закладу займає медичне обслуговування. У відповідності Закону України «Про дошкільну освіту», з метою збереження та зміцнення здоров’я дітей, зниження рівня захворюваності в дошкільному закладі, відповідно річного плану роботи закладу, впродовж 2020/2021 навчального року було проведено ряд профілактичних заходів:

- дотримання санітарно-гігієнічного режиму;

- санітарно-просвітницька робота з працівниками закладу та батьками вихованців;

- формування у дітей культурно-гігієнічних навичок;

- загартування протягом року;

- проведення антропометричних вимірювань;

- надання медичної допомоги дітям, які захворіли, їх своєчасна ізоляція від здорових дітей;

- проведення медичних обстежень із залученням лікарів-спеціалістів міської дитячої поліклініки;

- підбір меблів за зростом дітей;

- планове проведення щеплень.

Медичне обслуговування включало проведення обов’язкових медичних оглядів та оглядів перед профілактичним щепленням, надання в разі потреби невідкладної швидкої індивідуальної профілактичної допомоги і організація госпіталізації у разі наявності показань. Проведення профілактичних щеплень проводилось згідно з календарем щеплень та згідно з наказом МЗУ від 31.01.2000 р. «Про порядок профілактичних щеплень в Україні».

Медичне обслуговування дітей здійснює сестра медична старша Марченко Л.А. У закладі є медичний кабінет та ізолятор для дітей з інфекційними захворюваннями. Медичний кабінет забезпечений лікарськими засобами та медичним обладнанням на 95% відповідно до Переліку оснащення медичного кабінету дошкільного закладу, затвердженого спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України № 432/496 від 30.08.2005р.

Аналіз захворюваності дітей за 2020 рік показав, що рівень захворюваності порівняно з рівнем захворюваності за минулий 2019 рік зменшився. Так, у 2020 році число днів пропущених дітьми, у тому числі через хворобу, становило 1076 днів, що на 163 дні менше, ніж у минулому році. У 2020 році середній показник кількості днів, пропущених 1 дитиною через хворобу становив 0,2 тоді як у минулому році цей показник становив 0,3.

На 1 січня 2021 року на диспансерному обліку перебувало 38 вихованців, а на 1 січня 2020 - 45 дітей . Серед загальної кількості дітей закладу становлять 72% здорові діти, 28% - діти з виявленими патологіями. Порівнюючи з минулим роком кількість здорових дітей збільшилася на 4 %. Результати порівняльного аналізу рівня захворюваності дітей подано у вигляді таблиці (додаток 3).

У І півріччі 2021 року дошкільний навчальний заклад відвідувало 145 дітей. Протягом даного часу було пропущено по хворобі 582 дні. Найвищий показник захворюваності відмічається в березні в групі дітей 4-го року життя «Капітошка», вихователі Шкуренко Н.О. та Волошина Ю.С., і становить 57 дітоднів. Найнижчий показник захворюваності спостерігався у лютому місяці в групі дітей 6-го року життя «Бджілка», вихователі Мартинюк О.М. та Шевченко Л.М., і становив 5 дітоднів.

Отже, аналізуючи стан захворюваності в ДНЗ можна зробити висновок, що середній показник відвідування – 69%, 3,3 % - становить захворюваність, 27,7% - пропуски з інших причин (відпустка батьків, канікули та карантин).

За І півріччя 2021 року зареєстровано 96 випадків захворюваності ГРВІ та 26 випадків ГРЗ, травми відсутні.

На 01.07.2021 за станом здоров’я на диспансерному обліку знаходяться 30 дітей, що на 8 менше в порівнянні з 01.01.2021.

Уся медична робота у закладі спрямована на зміцнення фізичного та психічного здоров’я дітей.

Однією з основних умов підвищення опору дитячого організму до захворювань, нормального росту та розвитку є забезпечення збалансованого харчування. Повноцінне та якісне харчування є невід'ємною складовою зміцнення здоров'я дошкільнят.

Організація харчування дітей в закладі здійснюється на підставі Закону України «Про дошкільну освіту» ст. 35, чинного Статуту закладу та наступної нормативної бази: Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» від 22.11.2004 року № 1591; із змінами (затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, Міністерства охорони здоров’я України від 26.02.2013 р.№ 202/165), «Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах» (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України від 01.06.2005 року № 242/329); «Інструкція щодо організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах» (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України від 17.04.2006 року № 298/227); «Порядок встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних, комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах» (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 року №202).

За результатами аналізу стану харчування дітей за 2020 рік з’ясовано, що у дошкільному навчальному закладі було організовано триразовий режим харчування. Відповідно до штатного розпису дошкільний навчальний заклад повністю укомплектовано працівниками, які забезпечують організацію харчування дітей.

Стан матеріально-технічного забезпечення харчоблоку, групових приміщень задовільний. Кухонне обладнання та посуд для харчування дітей наявний у повному обсязі.

Продукти харчування і продовольчу сировину протягом 2020 року постачали, переважно, регулярно та в повному обсязі відповідно до заявок. У дошкільному навчальному закладі видача готових страв на групи здійснювалася відповідно до графіка видачі їжі.

Протягом 2020 року здійснювався контроль за умовами зберігання, дотриманням строків реалізації продуктів і технологією приготування їжі. Сестра медична старша Марченко Л.А. та комірник Малишко А.І.. здійснювали контроль за якістю продуктів харчування від постачальників, про що свідчить вся наявна документація. Регулярно проводилося зняття проб їжі, виставлялися добові проби.

Для правильної організації харчування дітей, на основі перспективного меню та з урахуванням наявності продуктів складалося щоденне меню.

Розподіл їжі за калорійністю в закладі становив: сніданок - 25 %, обід – 35%, полуденок - 20 %. Об’єм їжі відповідав віковим особливостям дітей.

Протягом року 29 дітей мали пільги в харчуванні: 100% - 2 дитини інваліда, 1 дитина під опікою, 2 дитини з малозабезпечених родин, 17 дітей батьки, яких мають посвідчення учасника бойових дій, на 50% - 7 дітей з багатодітних родин (наказ відділу освіти від 19.12.2019 р. № 266-ОД «Про організацію харчування вихованців та учнів у закладах дошкільної та загальної середньої освіти у 2020 році» та наказ відділу освіти Роменської міської ради Сумської області від 06.01.2021 № 01-ОД «Про організацію харчування вихованців та учнів у закладах дошкільної та загальної середньої освіти у 2021 році»).

Аналіз виконання норм харчування за 2020 рік показав, що переважно харчування дітей у дошкільному навчальному закладі здійснювалося наближено до норм, було раціональним, збалансованим, різноманітним.

Від 54% до 143% (сер. 98%) виконано норми таких продуктів: м’ясні, картопля, крупи, борошно, цукор, сир твердий, хліб, батон, овочі, томат, сухофрукти, олія, масло вершкове;

Від 29% до 54% (сер. 42%): риба, молоко, сир кисломолочний, фрукти, соки, яйця, печиво. (Додаток 4).

 

Вартість харчування на 1 дитину становила: для дітей раннього віку – 27 грн., передшкільного віку – 30 грн. (в минулому році: для дітей раннього віку – 22 грн., передшкільного віку – 25 грн. ); влітку: для дітей раннього віку - 29,70 грн. , перед шкільного - 33 грн.

Організація оздоровлення дітей в дошкільному закладі в літній оздоровчий період (наказ по закладу від 28.05.2021 № 54-ОД «Про організацію літнього відпочинку здобувачів освіти у 2021 році в умовах карантину») проводилася у відповідності до Рекомендації по проведенню літньої оздоровчої роботи з дітьми в дошкільних закладах; Інструктивного листа Міністерства освіти України про оздоровлення влітку, у відповідності до Плану роботи на літній оздоровчий період, з урахуванням постанови Головного державного санітарного лікаря України від 22.09.2020 № 55 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)».

У літній оздоровчий період діяльність педагогічного колективу була спрямована на розв’язання таких проблемних питань:

- створення умов для ефективного оздоровлення дітей улітку шляхом упровадження сучасних здоров’язбережувальних технологій;

- продовження роботи над формуванням у дітей навичок орієнтування в екстремальних ситуаціях, практичного формування навичок безпечної поведінки, усвідомлення цінності власного життя і здоров'я;

- удосконалення рівня розвитку мовлення у дошкільників засобами художньої літератури.

Протягом літа у закладі були створені необхідні умови для загартування та зміцнення здоров’я дітей, закріплення у різноманітних видах діяльності раніше отриманих знань, для цікавого і корисного дозвілля та пізнавальних подорожей у світ природи. Діти із задоволенням ходили по «доріжках здоров’я», бавилися з водою, грали у рухливі та спортивні ігри. Усього у закладі за літній період оздоровилося 57% вихованців, а за межами дошкільної установи – 43%. Дітей пільгових категорій оздоровилося 65 % (Додаток 5)

 

Інструктор з фізичної культури Васіна С.В. систематично проводила з дітьми ранкову гімнастику на подвір’ї та ранкові оздоровчі пробіжки. Вихователі груп організовували фізкультуру на свіжому повітрі, пішохідні переходи за межі території дошкільного закладу та туристичні походи. Систематично проводились загартовуючі процедури: сон при доступі свіжого повітря, повітряні та сонячні ванни, водні процедури (обливання рук прохолодною водою), ігровий масаж, ходьба по оздоровчих доріжках, ходьба босоніж, тощо. Не забували педагоги й продумувати та створювати умови для самостійної рухової діяльності дошкільників. Систематична робота з фізичного виховання сприяла розвитку фізичних якостей дітей та зміцненню їх здоров’я.

Для ефективної організації освітньо-виховної роботи в літній оздоровчий період на подвір’ї були створені розвивальні та ігрові осередки («стіни, що говорять»), міні лабораторії, куточки творчості.

Цікавим та змістовним було дозвілля дітей. У закладі проводились різноманітні свята та розваги. Найбільше вражень у дітей залишилося після музично-спортивного квесту «Подорож до країни дитинства» (01.06.2021) та спортивного свята «Я здоров’я бережу, сам собі допоможу» (23.06.2021).

Насиченим та цікавим видався тематичний тиждень «Безпечний світ» (05.07.2021-09.07.2021). А екскурсія до пожежної частини не лише збагатила знання дітей, а й допомогла отримати елементарні практичні навички. Заходи та події літнього оздоровчого періоду висвітлювалися на сторінці facebook (https://www.facebook.com/profile.php?id= 100025020374501) та сайті закладу (sadok.sm.ua).

За рахунок введення в щоденне меню свіжих овочів, фруктів, ягід та соків була підвищена калорійність харчування.

Питання захворюваності, відвідування, організації літнього оздоровлення та підсумки організації оздоровлення дітей в літній період розглядались та обговорювались на виробничих нарадах, на нарадах при завідувачеві, фіксувались в наказах по дошкільному закладу.

Фінансово-господарська діяльність у ДНЗ здійснювалася згідно з річним планом. Із метою забезпечення стабільної роботи закладу за сезонами були розроблені спеціальні заходи, а контроль за їх виконанням здійснювався адміністрацією та відповідними комісіями профспілкового комітету.

Матеріальна база у ДНЗ утримувалась за рахунок місцевого бюджету та благодійних батьківських коштів. Так протягом навчального року поліпшилася та зміцніла матеріально-технічна база закладу: була здійснена заміна шпалер, утеплення підлоги, заміна лінолеуму та двох внутрішніх дверей у спальній кімнаті групи «Капітошка» та у туалетній кімнаті поміняно водяні труби та підведена гаряча вода; придбано 26 дитячих стільчиків у групу «Бджілка»; килим у групу «Ромашка» (3х4); зроблений капітальний ремонт чистої зони пральні (заміна радіатора тепла, двох світильників, двох внутрішніх дверей, покриття підлоги плиткою, ремонт стелі, шпаклювання та фарбування стін); заміна зовнішніх дверей.

Аналізуючи роботу закладу за 2020/2021 навчальний рік можна зробити висновок, що обрані форми та методи (з урахуванням сучасних вимог), об’єднані зусилля адміністрації, педагогів та батьків позитивно вплинули на результативність роботи та досягнення дітей. Річний план за минулий навчальний рік виконано.

Поряд з тим є ряд недоліків, що потребують вирішення:

- недостатньо сформоване монологічне мовлення дітей;

- недостатньо запроваджуються сучасні форми взаємодії з батьками в період карантину;

- потребує удосконалення робота щодо забезпечення умов та розвитку дітей з особливими освітніми потребами.